Content marketing - jak napisać dobry tekst?

Powiedzmy to sobie szczerze – pisanie jest po prostu trudne. Oczywiście, mam na myśli pisanie ciekawych, wartościowych tekstów. Nie tylko trzeba znać się na temacie artykułu, ale także potrafić napisać go w sposób atrakcyjny, zrozumiały i interesujący. Nie każdy to umie, ale każdy, no może prawie każdy, może się tego nauczyć. Oto kilka przykazań, które mogą pomóc w tej nauce.

Temat. Musi być przede wszystkim oryginalny, tak by wyróżniał się spośród rzeki tekstów w sieci. Jeśli takim nie dysponujesz – znajdź nowy, nieszablonowy sposób na przedstawienie tego, o czym pisali już inni. Szukaj, analizuj, rób porównania.

Research. Polega na wyszukaniu w przepastnym oceanie zalewających nas zewsząd informacji, tych naprawdę wartościowych. Pozwala odsiać tematy przerabiane setki razy od tych nieodkrytych, ale także uzbroić się w wiedzę na temat przedmiotu naszych zainteresowań. Chcesz napisać dobry tekst – dowiedz się jak najwięcej o tym, o czym chcesz pisać.

Plan. Zanim postawisz pierwsze słowo swojego tekstu, zastanów się jak powinien być zbudowany. Ile miejsca powinien zająć wstęp, jak go skomponować, by zaciekawił czytelnika? Jak płynnie przejść do rozwinięcia, czy konieczne będzie podsumowanie? Odpowiedzi na te pytania powinieneś znać przez rozpoczęciem pisania.

Prostota. Tekst jest dobrze napisany, kiedy rozumie go tzw. zwykły czytelnik. Nawet jeśli piszesz o rzeczach z definicji trudnych, powinieneś opisać je najprościej jak się da. Jeśli twój temat naszpikowany jest branżowym słownictwem, w prostych słowach powinieneś wyjaśnić co ono oznacza. Tekst ma być przede wszystkim rozumiany i to nie tylko przez ekspertów, ale i Twoją babcię.

Atrakcyjność. Tekst nie może nudzić. Dziś każdy z nas ma tyle informacji wokół siebie, że jeśli nie zainteresujesz, nie zaintrygujesz już samym wstępem swej publikacji, nikt nie będzie czytał dalej. A zatem szukaj nieszablonowych sposobów ujęcia tematu. Nie stroń od kontrowersji, żartów, ciekawostek. Zamiast referatu, stwórz wciągającą opowieść.

Forma. Tekst, który ma się dobrze czytać, powinien być nie tylko interesujący merytorycznie, ale także dobrze skomponowany. Powinien posiadać wyraźnie oddzielone od siebie części. Stosuj akapity, śródtytuły, buduj krótkie zdania, gdyż długie trudno zrozumieć czytelnikowi.

Google. Umieszczenie w dobrym tekście fraz kluczowych z punktu widzenia wyszukiwarek nie jest problemem. Problemem jest ich zbytnie nagromadzenie, o co nie trudno. Kontroluj to w trakcie pisania.

Styl. Dbaj, by podczas pisania używać wciąż jednego stylu. Nie zmieniaj osoby, w jakiej piszesz. Ale nie wahaj się nadać tekstowi cech charakterystycznych dla twojego stylu. Czasem ostry ton, kontrowersyjne tezy są znacznie lepsze, bo ciekawsze dla czytelnika, niż kolejny mdławy artykuł, choćby o najciekawszym zjawisku. Zatem jeśli potrafisz – zaskakuj stylem.

Tytuł. Mówi, się, że większość ludzi czyta tylko tytuły, śródtytuły i podpisy pod zdjęciami. To najlepiej pokazuje jak ważny jest dla każdego tekstu tytuł. Powinien oczywiście oddawać zawartość tekstu, ale może także zaskakiwać. A najlepiej gdy zaciekawia. Nie może być za długi i powinien być przyjazdy dla wyszukiwarki.

Przeczytaj. Gdy już wszystko jest gotowe, zamknij edytor, idź na spacer, obejrzyj film, prześpij się i dopiero następnego dnia ponownie przeczytaj tekst. Nabierz do niego dystansu. Z pewnością dostrzeżesz rzeczy, które można napisać lepiej.

Kategorie: Content marketing,